måndag, juli 04, 2011

svar på fråga

Anonym sa...
Får man fråga vad du har för kamera? Du tar alltid så himla fina bilder :)
Har du annars gått någon fotokurs eller liknande eller är du helt enkelt född som foto-proffs? :) 

man tackar. men foto-proffs kan man väl knappast kalla mig?! 
har alltid gillat att fota. minns hur jag i lågstadiet alltid bönade och bad på mina bara knän att få låna familjens kamera då det var dags för klass-resor. och pappas kommentar var alltid "kom ihåg att fota naturen. inte så mycket människorna". om jag löd honom? oftast nog, men tyckte inte det var lika kul att sen titta på natur-foton som foton på mina klasskompisar. att fota var dock hur som helst superkul, oavsett motiv.
att vara framför kameran var dock aldrig min grej, eller jo, kanske fram till 4års ålder, då log jag snällt och poserade för kameran. att vara framför kameran är inte ännu heller min grej, trivs allra bäst bakom.
har prövat på en hel del kameror under mina 31 levnadsår. kunde göra ett inlägg om dom senare, dom flesta finns kvar så kan visa dom på bild också!

men för att svara på dina frågor; just nu kör jag med min canon eos 35od och min rosa slitosläng-kamera sony cyber-shot
en ny kamera står högt på önskelistan. eller eventuellt skulle jag klara mig med några nya objektiv. men med tanke på att baby-eos har dött och blivit uppstånden så anser jag att en helt ny kamera skulle vara helt ok. den har ändå ganska många år på nacken redan.)
fotokurs har jag inte gått, förutom någon kurs i gymnasiet. sökte in till fotolinjen i nykarleby efter gymnasiet, men kom inte in. (mitt liv skulle högst troligtvis se helt annorlunda ut om jag hade blivit antagen...

tack för att du tycker att jag tar fina bilder och att du anser mig vara ett foto-proffs! kanske lite att ta i ändå ;) jag anser inte mig vara något proffs, men tycker mig ha öga iaf. och gör ju mitt bästa!
har alltid varit lite emot photoshop, tycker att en bra fotograf kan ta ett bra foto rakt upp och ner, och ska alltså inte behöva fixa och trixa med ett program efteråt. men ändå har jag på sistone fallit för att fixa lite med exposure och saturation (hur man nu ska förklara det på svenska) för att få till lite dramatisk effekt i fotona. men oftast sätter jag upp mina foton precis som dom är tagna.
jag är som sagt inget proffs, lär mig lite vartefter, men skulle jättegärna gå någon kurs, eller lära mig av någon som kan mer än mig (som tex jean eller jonas). och skulle jag ha pengar över och inte behöva jobba för att klara av hyra och räkningar så skulle jag sätta mig på skolbänken och studera fotografi - in a heartbeat!

vad jag fotar? allt och inget. kameran är med för det mesta. älskar kanske mest att fota evenemang, som tex konserter och bröllop.
har ju fungerat som bröllopsfotograf på 4 bröllop nu, 5e blir i höst. DET är något jag skulle kunna tänka mig att jobba med! drömmen skulle nog vara att öppna en egen studio :)

det blev ett långt svar, hoppas du är nöjd :) fråga gärna mera!