måndag, maj 23, 2011

en av mina värsta farhågor har besannats

kommer ni ihåg när jag skrev om schäfern som bor här nära oss?!
på kvällspromenaden just träffade vi på en king charles som bor nere på strandgatan och som jewel alltid bara måste få hälsa på när vi ses - hon såg hunden 1oom bort och vägrade röra på sig förrän dom kom ikapp oss och hon fick hälsa :)
nåväl. matte (har tidigare bara sett hunden med husse) berättade om schäfern, när vi gick förbi huset där den bor. hon ville varna mig, och jag tackade förstås, men kunde berätta att jag är mycket medveten om problemet. att jag kommit ihop mig med ägaren tidigare. så berättade hon vad jag länge väntat skulle komma. schäfern har bitit två andra hundar! ägaren var så pass mänsklig (svårt att tro) att han betalade för veterinär-utgifterna, och saken har polisanmälts, men att göra det rätta (enligt dom flesta hund-ägare och även säkert icke-hundägare) och avliva schäfern, nej se det går inte. inte heller håller han schäfern kopplad. nejnej. frisbee-kastandet fortsätter. i en lekpark. inte en hundpark. och polisen menar att dom inget kan göra. hmm, det finns en lag på att hundar ska hållas kopplad i bostadsområden. punkt.
det är så man blir ledsen.
nu kommer jag nog att tänka två gånger innan jag går förbi deras hus med min älskade juvel.
hui och fy för såna hundägare som tror sig äga världen.

och jag menar inte att dra alla schäfrar över en kam. det är denna schäfer i kombination med en arrogant husse som gör att jag kokar över lite grann.