lördag, maj 14, 2011

esc 2o11

för att lyckas hålla mig vaken här i min ensamhet ikväll tänkte jag göra en liten live-uppdatering. får se hur det blir. vi tar det som det kommer.
nu kör vi!
1. finland - paradise oskar - da da dam
söt. sympatisk. top1o. minst. points för att han står där, sjunger rakt upp och ner (som dom skulle ha sagt i idol) utan några halvt-avklädda dansare, utan pyro, bara han och hans gitarr. men han kunde ha bytt skjorta.

2. bosnia-hertsegovina - dino merlin - love in rewind
kunde gå hem i central-europa. på någon lokal pub. där grisarna står parkerade utanför. och vad gör den där duden med röd tröja där? cheesy. praktexemplar på varför pyro och dansare är onödiga.

3. danmark - a friend in london - new tomorrow
 pojkbandsfantasten i mig vaknar till liv. men lite för slow tempo för att passa utseende, kläder och overall. wannabe jared leto?!

4. litauen - evelina sasenko - c'est ma vie
 powerballader går alltid hem. punkt.
vacker är hon också. men teckenspråk? fishing for votes are we?

5. ungern - kati wolf - what about my dream
 discodänga som lär spelas på playan i sommar. lite småfalskt emellanåt. sjunger hon på engelska eller ungerska eller vad?! bestäm dig kvinna!
publiken tycks dock gilla den här. inte jag.

6. irland - jedward - lipstick
energiskt. som ett turbosockervadd med en tvist. diggar refrängen. 

ÄR DET NÅGON SOM FÖLJER MED HÄR!? :)

7. sverige - eric saade - popular
 nåja. för grannsämjans skull kan jag säga att den här låten har snurrat i mitt huvud ett par dagar nu. om det är bra eller inte, tja, who's to say?! han är bara så dryg så det drar ner på poängen från min sida. och här hör man ju inte heller vad han sjunger.
 + för det obligatoriska tonartshöjningen. vad är nu mera esc än det?!
- han dansar i otakt.

8. estland - getter jaani - rockefeller street
 gillar.

9. grekland - loucas yiorkas feat. stereo mike - watch my dance
 skippa stereo mike så har du en bättre låt loucas. ingen bra låt, men en bättre låt. har någon förresten sagt att du ser ut som ricky martin?! ;)

nu har jag iaf två följare, så det gör saken lite roligare! hej bara, linda och t!

1o. ryssland - alexej vorobjov - get you
 han är rätt hot den hära. på ett ryskt sätt. i feel your heartbeat alexej - you feel mine?! ;) än en gång, refrängen ok, men annars rätt tråkig.

11. frankrike - amaury vassili - sognu
 ingen favorit. kanske för att jag inte gillar opera-stuk. tur för frankrike att dom är direktkvalificerade även nästa år.
ps. klipp eller kamma dig. tack.
edit. ööh. finska kommentatorerna menar att detta var vinnarlåten. något fel på min musiksmak eller?!

12. italien - raphael gualazzi - madness of love
love it! kunde tänka mig sittandes i en fransk kvarterskrog, smuttandes på ett glas rött, klädd ungefär så här - call me crazy! sorry oskar, men det här är min vinnare!

13. schweiz - anna rossinelli - in love for a while
trallvänligt. söt flicka. men lite tråkigt.

14. storbritannien - blue - i can
 pojkband <3 gör ju inget att dom är lätta att vila ögonen på. och öronen vilar också. emellanåt. men jo, top1o här. fast det inte är en direkt schlager-låt, men deras fan-base är nog rätt stor ännu. och så är dom ju så jäkla sköna.

15. moldavien - zdob si zdub - so lucky
 oj suck. bränn dom där hattarna redan! varför ska det utspökas så himla mycket? låten är ju nog rätt catchy. men av princip så dissar jag. stort.

16. tyskland - lena - taken by a stranger
har det här hänt förr? att fjolårets vinnare kör med samma artist alltså? hon har växt till sig, lill-lena. gillar. men vad är oddsen att ett land vinner två år i rad? någon som orkar googla?! :D
fun trivia. jag hade en väldigt liknande catsuit (- bältet) på min första (och sista) hårshow i tammerfors för x antal år sedan, som modell för artistica.

17. romänien - hotel fm - change
 trallvänligt. gillar. eller egentligen inte. för den fastnar i huvudet. fast det är väl så en bra schlager ska vara!?

18. österrike - nadine beiler - the secret is love
 vilka ögon! och här är ju bevis på att det är en sångerska. så som det ska vara. gillar.
 powerballad så det förslår. schlager at it's best!

19. azerbaijdjan - ell&nikki - running scared
 gillar. får kalla kårar efter första 5sek. vinnarfavorit.

2o. slovenien - maja keuc - no one
och igen. gillar. stenhårt. vad är det med vackra kvinnor och starka röster i år!? kommer bli svårt att välja en vinnare...

21. island - sjonni's friends - coming home
 tja... var det någon som sa olsen brothers. gånger 6. den här funkar också på lokala landsbygdspuben. denna gång med kossan parkerad utanför.

22. spanien - lucia pérez - que me quiten lo bailao
 redan den här bilden framkallar spy-reflexer hos mig. funderar på att mute:a hela låten också. huihui.

tre låtar kvar nu gott folk! hur många hänger med ännu?

23. ukraina - mika newton - angel
 what's up with the döda fågeln på axlarna?! annars fin klänning. men sången, nåja.
 bara jag som tycker att hon emellanåt liknar linda lampenius blandat med carolina gynning?!

24. serbien - nina - caroban
 diggar twiggy-stuket. kul och annorlunda. svänger gör det.

25. georgien - eldrine - one more day
 ja-a. vad ska man säga. hemskt nasalt. huihui.



alla bilder ikväll lånade från underbara google