onsdag, december 15, 2010

arg så jag skakar!

här framför mitt hus finns en park. en fin lekpark och en utomordentlig park att gå ut med hunden i. om man bortser från att det i trappan bredvid bor en svart labrador och i huset längs med parken en schäfer.
vad är fel med det, säger ni?!
jo, ägarna anser sig ha all rätt att ha lös sin hund när dom är ute och går. labradoren följer snällt efter sin ägare, om än ibland 5o meter bakom - dvs ägaren har ingen koll på vad hunden gör. schäfer-ägaren är så lat att han kastar frisbee åt hunden i parken - istället för att gå ut och gå på en riktigt promenad. 
har tidigare rykt ihop med labrador-ägaren, x antal gånger fått snabbt lyfta upp min hund i famnen. för a) jag känner inte hunden så mycket att jag kan lita på att den är snäll och b) min hund är rädd för stora hundar, speciellt svarta hundar.
jag rök just ihop med schäfer-ägaren. vi skulle just passera deras ytterdörr när den öppnades och ut rusade schäfern. fast jag har sjuk rygg fick jag snabbt böja mig ner och plocka upp min hund. då sa jag åt ägaren att detta inte är en hundpark och hundar ska hållas kopplade. det tyckte han var a load of crap typ. när jag gick iväg följde schäfern efter och försökte nosa på min hund.
säkert jättesnäll och välskolad hund det också. men det kan man inte veta. och speciellt när det rör sig några harar här i området, vem vet om schäfern (eller labradoren) tror att min hund är en hare (färgen, storleken och snabbheten påminner om en hare) och sätter iväg efter, jag inte hinner få upp min hund och sekunden senare kanske jag inte har en hund?!
visst. värsta scenariot det där. men ändå! det KAN hända.
schäfer-ägaren ropade efter mig att han inte förstår varför jag är hundägare. då stannade jag upp och ropade ett och annat fult ord åt honom. vad fasiken menade han med det? varför är jag inte passande som hundägare bara för att jag anser att lagar ska följas och hundar (oberoende storlek och lydnads-grad) ska hållas kopplade i städer. visst, om du bor i egnahemshus, med en stor egen gård, varsågod, håll din hund lös om du vill. men i stan?! jag för det första, skulle själv vara rädd för att hunden skulle hamna under en bil om jag hade den lös...
alltså jag fattar inte. och det gör mig så ledsen och framför allt ARG att vissa människor tror dom äger världen och får göra precis som dom vill utan att tänka på andra runtomkring.
både schäfer- och labrador-ägaren är vuxna människor, i övre medelåldern, man tycker dom borde veta lite om lagar och framför allt sunt förnuft. men nej. speciellt schäfer-ägaren visade idag brist på mognad, betedde sig minst sagt barnsligt!
därmed avslutade jag mitt "utbrott" med GROW UP! och gick därifrån medan han fortsatte mumla något samtidigt som han kastade frisbee åt schäfern.
bör tilläggas att han ju inte heller plockar upp hundens avföring om denna stannar upp i frisbeekastningen för att göra nummer 2. och när det dessutom ligger en lekpark mitt i parken så är det ju inte speciellt fräscht!!!


på andra sidan parken stötte jag på en väldigt söt äldre herreman med sin king charles, han hade ju hört och sett vad som hände, och vi bytte några ord.
han sa något klokt; vi människor är ju också skolade och borde veta rätt från fel, ändå slår det slint för somliga, mord och terrorism och allt sånt. (han jämförde alltså en "skolad" hund med en "skolad" människa) så vem säger att det inte kan slå slint för den mest vältränade hund också?!


ARGHHH!!! längsta inlägget jag skrivit här har jag för mig. så blir det när jag är arg och upprörd!!! så pass att jag har god lust att polis-anmäla!!!