måndag, juni 18, 2012

gråtande barn


googlepic
denna tavla var det alltså som påminde mig om min barndom. kommer ihåg att den hängde hemma hos någon bekant. minns att jag tyckte den var sorglig, men ändå fascinerande. har dom senaste åren alltid hållt ett öga öppet när jag besökt loppisar, ifall jag skulle hitta en kopia.
och i lördags hittade jag alltså en, på charles lindholms slutförsäljning.
blev så glad, men när jag nu googlade och läste lite om tavlorna så blev jag inte så säker på om jag verkligen vill ha den hängande på min vägg. varför? jo;

"gråtande barn kallas en grupp tavlor målade av den italienska konstnären bruno amadio. 
i september 1985 skrev den brittiska tidningen the sun en historia om att brandmän ofta hittade dessa tavlor i utbrända hus, och att brandmännen själva därför aldrig skulle ha dem hemma. detta ledde till att folk trodde att det låg en förbannelse över tavlorna och att barnen från tavlorna hemsökte hemmen där tavlorna befann sig. rykten spreds att konstnären hade plågat barnen för att måla dem gråtande och att det därmed låg en förbannelse över dem." - wikipedia

men ännu har inte det hus, där jag tror tavlan fanns, brunnit ner, så det är nog bara en skröna, får vi hoppas!

stay tuned för bild på mitt konstverk!