söndag, juni 24, 2012

bli med bil...

...eller inte, det är frågan.

har levt utan bil länge nu. klarar mig bra med cykel och apostlahästarna eftersom jag bor så centralt och inte har långt till jobbet. det enda som skulle ändras om jag hade bil vore att jag lättare kunde ta mig ut till sundom och hälsa på diverse släktingar, och skulle inte behöva anlita taxi far/bror.
men - och det är ett stort men - jag känner mig själv, vet att risken är oerhört stor att jag skulle ta bilen även till jobbet, typ varje dag. fastän vardagsmotionen är något jag behöver, så skulle jag tänka att det går så mycket snabbare och lättare med bil o.s.v.

så nu när jag blev erbjuden att köpa en bättre begagnad bil för 7oo€ så är jag lite kluven - visst vill jag lättare kunna sticka iväg på olika äventyr och hälsa på i sundom oftare och lättare, men så var det där med min lathet.

och så fick jag se bilen på bild. jag är visst lite bortskämd med dom bilar jag hittills kört, så nu vill jag inte ha en "ful" bil. och bilen som är till salu är inte riktigt någon skönhet. kalla mig ytlig, men ja, jag tror inte jag vill ha den.
bad far att räkna ut på ett ungefär vad som skulle gå åt till skatter och försäkring och whatnot som ska betalas när man äger en bil, så jag vet hur mycket som skulle försvinna varje månad. det var väl inte så farligt mycket, trodde det skulle vara mera. visserligen skulle nog summan för bensin bli högre än vad far sa, för som sagt, jag skulle helt säkert ta bilen till jobbet, fastän jag inte skulle behöva.

så nu vet jag inte vad jag ska göra, köpa eller inte köpa alltså.
ska jag fortsätta spara mina pengar och satsa på att köpa en lite nyare bil om ett år eller två, eller skaffa mig en småful, liten, billig och rätt gammal bil (som förvisso är i bra skick)?!

en annan orsak till att jag inte köpt bil tidigare är också att jag försöker hålla mig från att ta lån så länge som möjligt. har nu levt 32 år utan minsta lilla lån, inte ens studielån har jag lyft. har väl tänkt som så att när jag får lyckan att flytta ihop med någon, då kunde jag ta lån, tillsammans med den andra, så skulle ju utgifterna bli mindre också, när man delar på det. eller? eftersom jag aldrig tagit lån, så är jag inte heller så insatt i hur allt fungerar.

oj, blev ett rätt långt inlägg, om pengar och bilar och lån. hope i didn't bore you.

imorgon något roligare: en video från min gårdag!