söndag, november 06, 2011

a story about the big, bad, black dog

ni kanske minns att jag berättat om problemet med stora hundar in the neighbourhood som får springa lösa. eller får och får, ägarna låter dem helt enkelt. fast det är lag på att hundar ska hållas kopplade i tätbygd.
nåväl. i granntrappan har vi en stor svart hund som alltid får springa lös. jag har lärt mig leva med den och den är rätt så välskolad.
i förmiddags när jewel och jag gick ut, vi tog bakvägen, så såg jag denna hund sitta lös framför en öppen garagedörr, så jag valde att gå åt andra hållet. vi hann gå fram till cykel-taket när jag såg en äldre herreman gå med en stor svart hund förbi infarten till vår bakgård. hunden var lös så jag stannade upp. hunden såg oss och la sig ner på marken. husse fortsatte gå. jag stod och väntade rätt länge innan husse märkte att hunden inte längre gick vid hans sida. jag antar att husse hann nästan enda fram till korsningen innan detta hände. husse ropar på hunden, hunden lystrar, stiger upp och sätter fart - rakt mot oss! snabbt tar jag upp jewel i min famn, vänder ryggen till och på raketfart har jag en stor svart hund som nosar på jewel. jewels hjärta bultade. mitt hjärta bultade. husse börjar nu först närma sig vår gård och jag ropar högt (på finska) att hundar ska hållas kopplade i stan. husse skämtar något och jag märker att det är en av mm's kunder. vid det här laget har husse ännu inte kopplat sin hund som fortsätter följa mig med jewel i famnen när vi går mot gatan. jag säger igen att hundar ska hållas kopplade, att den stora svarta hunden rusat rakt in på vår gård, mot mig och jewel. ingen reaktion från husse.
på andra sidan gatan kommer en annan husse med sin nova scotia(liknande hund) kopplad. vad gör stora svarta hunden? jo, rusar över gatan* till den andra hunden. nova scotian säger ifrån. stora svarta hundens husse skrattar och frågar hur gammal nova scotian är och småpratar med andra husse. båda hundarna gläfser och skäller en stund.
nova scotia och husse går vidare. stora svarta hundens husse kopplar fortfarande inte sin hund. än en gång påpekar jag att hundar, oavsett storlek och ras, ska hållas kopplade i stan. att den stora svarta hunden ju bevisligen inte lydde sin husse, att den stora svarta hunden i princip attackerade (kanske lite att överdriva, men vem vet vad som hade hänt om jag inte hunnit reagera) jewel. husse frågade om min hund inte tycker om andra hundar varpå jag svarade att hon gärna hälsar på andra hundar, men klart hon blir rädd om en stor hund kommer springade mot henne när hon själv är kopplad och inte kommer undan. tillade att jewel är gammal och har dåliga knän (inte för att det nu hade någon som helst betydelse i detta fall).

my point? förutom att jag blir så otroligt ledsen varje gång jag ser en hund gå okopplad i stan. (och jag drar inte alla stora hundar över en kam, detta gäller även små hundar) alla hundar ska hållas kopplade, inte bara för andra hundars säkerhet, även för att risken är stor att hunden blir påkörd, och här finns mycket lekande barn och även enstaka katter som går lösa. för att inte prata om våra city-kaniner och ekorrar - vad händer om en lös hund får nos på en pupu eller ekorre och sätter efter den?! jag tror nämligen att jägar-instinkten rätt snabbt tar överhand vid ett sådan möte.
och som jag tidigare berättade, den stora schäfern i huset på andra sidan gatan har ju bitit en eller var det två små hundar tidigare i år.

så. nu har jag fått skriva av mig min ilska och rädsla. har ni åsikter?!


*hade det kommit en bil hade den stora svarta hunden högst troligtvis blivit påkörd.