torsdag, januari 13, 2011

the tuuri-trip

ja, var ska man börja... kanske från början.
blev upphämtad ett par minuter efter 8 på tisdag morgon. det var meningen jag skulle köra, men tyckte att jag var alltför trött för det (hade legat vaken sen 5...) plus att jag tycker det är lite obehagligt att köra i mörker då det dessutom är halt, jag kör ju inte så där jätteofta eftersom jag inte äger en bil... så jag fick leka kartläsare.
gps.en var inställd på 'onnentie 7 töysä' som ju är tuuri. och vi körde enligt instruktionerna. där man brukar svänga höger mot seinäjoki (efter att man svängt vänster vid traffikljusen i laihia(?)), där blev vi instruerade att köra rakt. så det gjorde vi. glatt körde vi, beundrade skogen och fälten, pratade och skrattade. pappa ringde x antal gånger, men vi svarade inte, tänkte vi ringer upp sen när vi kommit fram. men efter att vi kört över 3h stannade vi för att kolla att är vi verkligen på rätt väg. pappa råkade ringa då så jag svarade. han undrade om vi kommit fram. vilket vi ju inte hade gjort. han frågade om vi kört förbi ähtäri och x antal ställen, det hade vi ju inte gjort. så han menade att vi nog inte var på rätt väg. men jag hade ju kollat flera gånger att gps.en var rätt inställd. konstigt värre. 
nåväl. vi tömde sökningen och skrev in 'tuuri' och fick instruktioner att vända om xD då var vi lite på 6o km från saarijärvi! så vi var ganska vilse i skogen... det bevisar väl bara att man inte helt ska lita på en gps?!
jaja. med 'tuuri' i sikte körde vi lite på en timme och kom så småningom fram. lite klokare och många skratt rikare :)
efter ett snabbt wc-besök satte vi igång med tuuri. vi såg direkt en "kändis" - nämligen info-tanten :D men det var sen allt. spanade efter lammköttet men han var tydligen ledig...
t (förlåt jonna!) tyckte vi skulle ha varsin kärra, medan jag tyckte det räckte mer än väl med en (och det gjorde det nog sen också)... vi började systematiskt och gick hylla upp och ner men när vi kom till tygavdelningen övergav vi den planen. men det gick nog riktigt bra ändå. t hittade massor medan jag bara hade plockat på mig en rivjärnsgrej, en sån med uppsamlingslåda under och fyra olika rivjärn...
vi gick väl lite på 3h där, jag kom hem med ett stödbälte (som jag länge sökt efter), ett torrschampo, duschcreme, nagellacksremover och... ööh, var det något annat. tror inte det :D lite på 4o€ blev det och då kostade bältet 22,95 och schampot 9,95. måste nog ha köpt nåt annat då också, men vad var det!? :D
t fyndade ramar och tandkräm och tandborstar och hårfön och en massa annat skoj.
halva resan fördrevs med ryss-accent. don't ask me why! det började tror jag med 'vårfår?' xD äh, det låter inte alls roligt så här, men tro mig, emellanåt ville man skratta tills man vätte ner sig. men som tur är gick det aldrig så långt!
anyhow. en lyckad resa fastän det tog oss dubbelt längre att ta oss dit än hem. hemfärden gick på under 2h!
hade min vana trogen kameran med mig, men det blev inte taget ett enda foto! bilresan var ju som sagt mest bara skog och fält. och så glamour är inte tuuri att man skulle ha behövt fota där. vi har minnen för livet ändå, eller hur t?! ;)