onsdag, november 03, 2010

a trip to the vet.../the day from hell...

usch att den här dagen har varit tung! :(
traskade iväg med jewel halv11 mot brorsans jobb för att låna bilen. åkte iväg till veterinären i sunnanvik.




här var allt frid och fröjd. inne i väntrummet skötte sig jewel exemplariskt. skällde inte fastän där var andra högljudda hundar, satt snällt i min famn och väntade. när vi var och bokade tid på måndag skakade hon massor, men idag gick det bra. sen, efter att vi vägt henne (3,5kg!), fick vi gå in för att lyssna på hjärta och lungor och så fick hon den hemska sprutan som lugnade ner henne. hon blev skrämd av sprutan, som alltid, och gav ifrån sig ett hjärtskärande skri. :( sen gick veterinären iväg för att förebereda "operations-bordet". tog inte länge förrän jag fick ta jewel i famnen för hon blev groggy på rekordfart. fällde här redan tårar. tänkte på my och på jade. viskade i jewels öra att jag var där och att allt skulle gå bra. helt hemskt att hålla henne i famnen när hon var så slak. usch.
sen efter kanske 5min kom veterinären efter henne och meddelade att ungefär en timme tar det och att jag inte behöver vara orolig, hon såg ju att jag gråtit.
jag åkte iväg till a-katsastus och hälsade på pappa. satt där kanske en halvtimme, läste pohjalainen och pratade. sen for jag tillbaks till sunnanvik, gick in via ena butiken där och handlade lite smått, allt för att få tiden att gå. sen lämnade jag bilen på "shopping-centrets" parkering då parkeringen vid veterinären var full.
träffade på en gammal skolkompis i väntrummet. ännu där var jag på gott humör.
sen var det dags för betalning. fick veta att dom tagit bort fyra tänder. jo, 4 tänder! hade ju själv tänkt det skulle bli bara en, den jag såg var lös, men tydligen fanns det tre andra som var lösa då också, eller i dåligt skick. men det var framtänderna fick jag höra så det inverkar inte på tex ätandet. bara utseendet som förändras. fast man väldigt sällan ser hennes tänder, så man kommer nog inte att märka det. nåja. betalade snällt nästan 8o€. som om man själv skulle ha gått till tandläkaren. (vilket jag ju borde göra. hade i vilket fall som helt glömt bort min egen tandvärk, fast den fanns där hela dagen...) dom hade också rakat ena tassen för kanylen. minns inte så noga vad dom sa för sen kom veterinären med jewel. och jag brast i gråt. tungan hängde ut. ett blodigt papper under hennes huvud. ögonen nog öppna men man såg hur borta hon var. fick henne i min famn och det skar till i mitt hjärta. börjar gråta bara jag tänker på det nu...
det kom in en dam just då, som utbrast "är hon död?" varpå jag svarade "nej...". herregud, tänk om hon faktiskt hade varit död, hur jag skulle ha känt mig då efter hennes klumpiga fråga. tänker somliga inte!? nåväl, jag bar henne till bilen, där fanns en gubbe som sålde rökt fisk, han kom mot oss för han tänkte att jag kanske inte skulle få upp dörren, men jag klarade av det nog innan han kom fram. han såg hur ledsen jag var och tänkte säkert samma som damen... satt med jewel en stund i famnen innan jag vågade flytta över henne till passagerar-stolen. skulle helst ha velat ha henne i min famn men det funkade inte. körde hem försiktigt men så snabbt jag kunde.
här hemma har jag försökt hålla henne på ställe, men hon har velat röra på sig, men det har varit så vingligt att jag nog tvingat henne att ligga ner.
sötnos ser ut som en vampyr med blodet runt munnen
lägg märke till hur uppsvälld min vänstra kind ser ut, dags för tandläkare indeed.
har inte fått i henne någo vatten alls, men lite mat har jag vågat ge henne. nanna-mat. lätt-tuggat tänkte jag. fastän hon i princip sväljer bitarna helt, glupsk som hon är :)
är lite orolig över att fara i jobb imorgon bitti. om hon inte dricker under natten så vet jag faktiskt inte om jag vågar eller ens vill fara. vill inte hon ska torka ut och få komplikationer. önskar jag hade en liten medicin-spruta så jag kunde tvinga i henne lite vatten. men icke. ska försöka på nytt efter att jag skrivit färdigt. just nu snusar hon sött på filten bredvid mig.
vi var en sväng till sundom här tidigare, mest för att jag ville ha hjälp med att hålla koll på henne. även där försökte vi få i henne vatten, men funkade inte. och fastän hon gick helt fint så kunde hon mittiallt falla åt sidan när hon stod stilla eller satt ner. så det var att hålla ögonen på henne.
nu ska jag försöka få henne att dricka lite vatten, men egentligen vill jag inte väcka henne, fastän hon legat ner mestadels av dagen så har hon nog inte vilat ordentligt. har säkert varit en tung dag för henne också.
tack till alla som hållit tummarna och tänkt på oss idag. fortsätt gärna med tumhållandet!
ska försöka få sovit i natt, men antar jag kommer ligga på helspänn och lyssna efter jewels andetag. väckning o53o och om hon inte då dricker vatten så får jag nogrannt fundera på att lämna hemma!
för så här vill jag helst se jewel imorgon före jag ska i jobb: