tisdag, mars 06, 2012

dags att byta!

fick frågan "hur många timmar snarka du?!" här på bloggen, efter skolningen jag satt på 3h idag.
för det första - jag snarkar inte :)
för det andra - det skulle ha varit stört omöjligt att sova under skolningen för han som höll skolningen hade ett trick som fick vem som helst att vakna till - han klappade ser ni väldigt hårt i händerna, en gång var femte minut på ett ungefär, för att poängtera hur snabbt en brand kan uppstå.
och för en gångsskull var det en rätt intressant skolning. fastän jag suttit på x antal likadana skolningar förr. måste ha varit rätt man på rätt plats helt enkelt.

visste ni förresten att det inte är tex själva soffan som "orsakar branden", om tex ett stearinljus antänder den. nee ser ni, det är ångorna eller gasen eller vad det nu blir på svenska, som samlas uppe i taket och antänds.
hängde du inte med? titta på den här videon.
många har säkert sett liknande videon tidigare, men dom tåls att ses om och om igen.

och nu, gott folk, så ber jag er alla kolla batterierna i era brandvarnare och om det behövs - BYT TILL NYA! det krävs så himla lite...
"jag trodde det bara var väckarklockan som pep..." "jag trodde det var grannens brandvarnare..." "jag trodde..." kan bli det sista du tänker. tänk på det!