söndag, december 05, 2010

pepparkakor vs pepparkakor

tidigare idag testade jag göra peppisar från ett recept jag fick av plingela:
  • 200g kokosflingor
  • 2 ägg
  • 50g smör
  • 1msk rårörsocker
  • 1msk kanel
  • 1msk ingefära
  • 0,5msk kryddnejlika
  • 1tsk kardemumma 
(jag använde 3msk pepparkakskrydda)
börja med att smälta smöret i en kastrull och låt sockret smälta ner. 
tillsätt kryddorna och låt alltihopa få stå en liten stund så att smakerna sätter sig.
blanda ihop kokos och äggen i en bunke.
häll sen ner kryddblandningen och rör om ordentligt..gärna med händerna.
rulla ihop till små bollar och platta ut dem försiktigt. 
lägg dem på en plåt med smörpapper.
det blir mellan 25-30 st. in i ugnen på 200 grader i ca 12-15 min.

slutresultat: kokoskex med lite pepparkakssmak. ingen stor hit hos mig.

testade därför just ett till recept, från karppis kokbok:
  • 2 ägg vispade till skum
  • 100g smält smör
  • 50g smetana
  • 1,5dl hermesetas (jag använde canderel)
  • 1tsk bakpulver
  • 2,5dl mandelmjöl
  • 1tsk psyllium (fiberhusk)
  • 4tsk pepparkakskrydda
blanda alla ingredienser och bred ut på bakplåtspappersbeklädd ugnsplåt.
grädda först 15min i 175grader.
ta bort plåten ur ugnen och skär med kniv passliga rutor.
plåten in i ugnen igen 12-15min.
slutresultat: yet unknown!