onsdag, oktober 12, 2011

how to...

ni var några som undrade över dessa bilder:
sofie tex undrade hur dom är tagna alltså. och det är inte alls svårt. bara himla, himla kul! så kul att så fort jag har chansen igen så åker jag ut en mörk kväll till söderfjärden (eller annat valfritt öppet område) och gör mera såna här :)

alltså. du behöver en kamera och en ljuskälla av något slag. jag råkade ha med mig min cykellampa, en mini led lampa, liknande den här.
med kameran inställd på lång slutartid gjorde vi sedan olika mönster med hjälp av led-lampan. på bilden till höger tex stod jag först på stället och gjorde små cirklar och medan jag gjorde större och större cirklar gick jag framåt mot kameran. det sneda strecket som går rakt över cirklarna kom alltså av att sista cirkeln blev halv när jag kom för nära kameran.
spöket på bilden till vänster... ja-a. kan inte komma på någon annan förklaring än att mira (som gjorde hjärtat) har rört på sig i något skede - måste fråga henne om hon minns! hanna tyckte ju att det såg ut som en mager person i profil. och jag håller med. spooooky...

men ja, så där gjorde jag alltså bilderna. let me know om ni testar själva, vill se vad ni hittar på för skoj i så fall!